Narzędzia marketingowe służące do wspierania obsługi wielu kanałów mediów społecznościowych przez całą dobę, są coraz częściej używane nie tylko przez firmy, ale również przez osoby prywatne. Wiele platform do zarządzania mediami społecznościowymi posiada różne funkcjonalności. Każda z nich wygląda interesująco i kusi swoimi możliwościami. Na etapie globalnie rosnących potrzeb marketingowych oraz optymalizacji kosztów obsługi powstaje wiele coraz to nowych narzędzi, które pozwalają na zarządzanie social mediami.

Wybrać abonament czy płatność jednorazową?

Nastąpił znaczący podział rynku na platformy z subskrypcją płatną za użytkowanie i obsługę tych narzędzi oraz platformy „aplikacje” do instalacji samodzielnej na swoich serwerach. Jest to na pewno dobry kierunek daleko idących zmian i ciekawe rozwiązanie uzależnione od potrzeb.

Należy pamiętać, że tak jak social marketerzy budują swoją wiedzę i świadomość, tak samo lub szybciej rozwija się potrzeba komunikacji poprzez media społecznościowe i wciąż wiele zależy od zaangażowania osobistego budowania relacji. Czas na przykładowe zestawienie narzędzi w subskrypcji oraz narzędzi do samodzielnej instalacji na własnym serwerze.

Narzędzia do zarządzania social media jako SaaS

Jeśli nie posiadamy własnego serwera, a zakres naszego działania jest na polu mediów zawężony do obsługi jednej marki naszej firmy. Naszym wyborem będzie narzędzie z płatną subskrypcją roczną lub comiesięczną. Przy takim rozwiązaniu jako typowy social marketer powinniśmy mieć bezproblemową możliwość budowania działań marketingowych. Co więcej, nadal będziemy rozbudowywać swoją sieć i mieć możliwość uruchomienia dodatkowych kanałów komunikacji. Oszczędność czasu dzięki planowaniu publikacji będzie nieoceniona. Mając wszystko w jednym miejscu, szybko docenimy potęgę profesjonalnych narzędzi social media.

Należy wspomnieć o bardzo ważnym aspekcie, jakim jest analityka. W krótkim okresie dane historyczne i raporty będą dla nas wyznacznikiem w podejmowaniu kluczowych decyzji o rozwoju, wymaganych zmianach i kierunkach działania. Tutaj może nieco nastąpi rozczarowanie, lecz płatne platformy do zarządzania posiadają zróżnicowane możliwości generowania raportów. Co ważne część z nich wymaga uiszczenia dodatkowych opłat i ogranicza ilość generowania raportu w wybranym okresie. W pewnym sensie może to być ograniczenie. Z drugiej zaś należy pamiętać, że utrzymanie tysięcy kont klientów i pobieranie i wysyłanie danych w ułamkach sekund jest po prostu kosztowne. Wszystkie skomplikowane operacje dodatkowo obciążają serwery. Należy wspomnieć o kilku znanych platformach dla social marketerów.

Hootsuite

Niekwestionowany lider i performer do zarządzania social mediami. Najbardziej zaawansowana platforma i jedna z pierwszych na rynku jaka powstała. Pomaga skutecznie usprawnić zarządzanie kilkoma profilami w social media. Hootsuite obsługuje: Facebook, Instagram, YouTube, LinkedIn, Twitter, Pinterest. Dodatkowo mamy możliwość integracji między innymi z Review trackers, Trello, Slack, Vanilla, Zapier czy SugarCRM. W darmowej wersji jest możliwość zarządzania 3 profilami społecznościowymi oraz zaplanowanie do 30 postów z wyprzedzeniem. Możliwość odpowiedzi na wszystkie posty i wiadomości. Bezpłatnie filtry monitorujące, powiadomienia i alerty. Dodatkowe możliwości to zaawansowana analityka w czasie rzeczywistym, rozbudowane planowanie postów, aplikacja na smartfony i dostępne wtyczki na różne przeglądarki. Jedną z bardzo fajnych jest wtyczka do WordPress to Hootsuite. Platforma działa również w języku polskim. Koszty korzystania z tego systemu prócz bezpłatnego konta, według planów subskrypcji, to orientacyjnie od 10 dolarów do 100 dolarów miesięcznie.

Buffer

Kolejne potężne narzędzie, które pozwala na zarządzanie social mediami. Jest nieco podobny do Hootsuite. Dla początkujących oferuje również wersję bezpłatną obsługi do 3 profili. Dla rozpoczynających przygodę social marketerów można śmiało powiedzieć, że będzie on prostym i banalnym narzędziem do planowania pracy. Bezpłatna wersja ogranicza nas do zaplanowania do 10 postów dziennie w tych samych cyklach planowania czasowego. Buffer obsługuje: Facebook – (strony a, nie profile prywatne), Instagram, Google+, LinkedIn, Twitter, Pinterest (trial przez 7 dni). W wersji bezpłatnej brakuje YouTube.

Warto zwrócić uwagę, żę Buffer daje możliwość konfiguracji z „buffly” programem do skracania linków. A ten z kolei program pozwala na podgląd statystyk wejść z social mediów. Podobnie jak w Hootsuite mamy możliwość korzystania z wtyczek dodatkowych, różnica jest taka, że aby zintegrować na przykład Slack do Buffera, to należy użyć Zapiera. Działa to nieco inaczej niż na Hootsuite. Nie mniej jednak nie jest skomplikowane i wystarczy czytać. Fajnie, że autorzy pomyśleli tez o wtyczkach do WordPress. Ta dedykowana nazywa się WordPress to Buffer i publikuje do Buffera to, co jest wrzucane na WP. Idąc dalej to tutaj niestety brak języka polskiego w interfejsie, ale nie jest to problemem, ponieważ wszystko jest czytelne i przejrzyste. Koszty korzystania z tego systemu prócz bezpłatnego konta, według planów subskrypcji, to orientacyjnie od 15 dolarów do 400 dolarów miesięcznie.

Sprout Social

Zaawansowane narzędzie do zarządzania mediami społecznościowymi. W stanach jest bardzo popularna. Z analiz wynika, że korzystają z niego duże firmy i agencje. Podobnie jak Hootsuite oraz Buffer, otrzymujemy panel do zarządzania profilami społecznościowymi.

Sprout Social nie oferuje wersji bezpłatnej, co jest dużym minusem dla przedsięwzięć o małej skali. Na start możemy otrzymać jednak wersję bezpłatną do korzystania przez okres 30 dni. Pełna funkcjonalność pozwala na powiązanie profili Twitter, Facebook, Instagram, Google+, Pinterest, LinkedIn oraz Google Analitycs. Jak widać brakuje YouTube. Największą zaletą tego narzędzia jest prostota i szybkość działania. Dzięki sugerowanemu kierunkowi użytkowania możemy skoncentrować się na samym monitorowaniu i angażowaniu, publikacji i planowaniu lub raportowaniu i analityce. Planowanie postów dla każdego z medium jest proste i przyjemne. Niestety brak wersji językowej polskiej.

Sprout Social jest również dostępny na urządzenia mobilne i posiada wiele przydatnych wtyczek. Niestety wiele wtyczek jest płatnych i nie ma wtyczki umożliwiającej połączenie z WordPressem. Za to twórcy zachęcają do instalacji wtyczek typu WordPress Plugins for Twitter czy WordPress Plugins for Facebook. To jednak nie jest tym, co oferują inni. W pośrednim sensie media społecznościowe współtworzone są przy pomocy WP, bo przecież stamtąd pochodzi często content linkowany. Koszty korzystania z Sprout Social według planów subskrypcji, to orientacyjnie od 99 dolarów do 249 dolarów miesięcznie.

Narzędzia do zarządzania social media do instalacji

Stackposts

Stackposts to chyba najszybciej rozwijające się narzędzie na rynku do udostępniania treści społecznościowych i zarządzania nimi. Oferuje ogromne możliwość integracji. Pozwala na publikację w najpopularniejszych mediach społecznościowych. Prosty czytelny interfejs pozwala w kilka minut skonfigurować i zaplanować posty za pomocą kalendarzowego plannera lub tweety włącznie ze zdjęciami. Łatwe tworzenie kanałów RSS Amazon/eBay. Udostępnianie RSS we wszystkich kanałach. Możliwość odpowiadania na komentarze na przykład Facebook czy Twitter. Możliwość tworzenia nieograniczonych własnych kampanii emailowych z wysyłką włącznie. Podgląd statystyk i historii postów. Wybór platform na, których aktualnie chcemy publikować treści lub linki ze zdjęciami, lub video. Ciekawostką jest narzędzie pozwalające na śledzenie postów, kiedy to opublikowany post ma nowe polubienia i komentarze.

Możliwości tworzenia grup kont, które pozwalają na prowadzenie różnych kont z wieloma sieciami social media. Możliwość tworzenia użytkowników z systemem rejestracji i płatności online, dzięki czemu możemy udostępniać narzędzie na przykład klientom. Stackposts jest narzędziem, które kupujemy jednorazowo. Otrzymujemy w ten sposób dożywotnią aktualizację! Samodzielna instalacja skryptu na dowolnym serwerze z obsługą PHP i MySQL. Posiada wiele dodatkowych opcji, których nie zdążę tutaj wymienić – są warte swojej ceny. Całość kosztuje jedyne 59 dolarów. Na dziś pozostaje niekwestionowanym liderem każdego social marketera prowadzącego wiele kampanii klientów.

Titanic Poster

Kolejne narzędzie do udostępniania treści w sieciach społecznościowych. Między innymi na Twitterze, Tumblr, Linkedin, Pinterest, Youtube, Reddit, Medium i WordPress. Podobnie jak Stackposts oferuje planowanie postów i odpowiadanie na komentarze z jednego miejsca. Właściwie to główna funkcjonalność to tylko planowanie publikacji postów w różnych sieciach. Możemy dodawać treść, linki, zdjęcia oraz filmy. Brakuje natomiast rozwiązań planowania kampanii mailingowych, zaawansowanej statystyki oraz części frontendowej umożliwiającej na rejestrację klientów zewnętrznych, tym samym pakiety cenowe widoczne są dopiero dla zarejestrowanego użytkownika. Wymaga to od nas samodzielnej rejestracji użytkownika, a następnie przesłania mu dostępu do konta.

Pomimo wielu ograniczeń jest to ciekawe narzędzie dla social marketera, choć wiele elementów interfejsu użytkownika wygląda na lekko wiekowe. W cenie 20 dolarów otrzymujemy gotowe narzędzie do samodzielnej instalacji.

PHP Social Dashboard

Narzędzie do zarządzania kontami mediów społecznościowych. Przeznaczone dla osób prywatnych i firm. Jest narzędziem pomocnym w monitorowaniu obecności w mediach społecznościowych. Obsługuje do 8 sieci społecznościowych. Działanie aplikacji podobne do Stackposts oraz Titanic Poster. Zasadnicza różnica polega na tym, że w tym narzędziu mamy dostępny tak zwany timeline. Co oznacza, że po zaimportowaniu Twittera lub Facebooka, będziemy mieć strumieniowanie naszych wpisów w czytelnym okienkowym stylu kolumn. PHP Social Dashboard obsługuje Facebook, Twitter, Google+, Pinterest, Instagram, LinkedIn, YouTube oraz Vimeo. Publikacja postów nie jest trudna jednak, w zależności od planowania zaczynają się schody, bo nie do wszystkich sieci można planować dodawanie. Również nie ma możliwości komentowania na przykład w Google+. Brakuje skracacz adresów URL, analityki oraz kampanii mailingowych. Interfejs jest czytelny, ale sprawia wrażenie ograniczonego. W cenie 25 dolarów otrzymujemy gotowe narzędzie do samodzielnej instalacji.