Email marketing to prosty oraz popularny sposób na to, aby zyskać nowych odbiorców. Bez większych starań możemy zainteresować potencjalnego klienta naszymi produktami lub usługami. Niestety wiele przedsiębiorstw zapomina o tym, że bardzo łatwo popełnić błąd. W ten sposób tylko stracimy pieniądze na działania marketingowe, które nie przyniosą żadnych efektów. O czym należy pamiętać, jeśli zdecydujemy się na promocję poprzez email marketing?

Jakość bazy adresów mailowych

Pozyskanie bazy danych nie stanowi żadnego problemu. Niemal każdy może ją zakupić lub wynająć. Zapominamy o tym, że pozyskane adresy mogą być dla nas kompletnie bezwartościowe. Przede wszystkim osoba, której przychodzi na skrzynkę mailową kilkadziesiąt niechcianych wiadomości, będzie zirytowana. Brak zainteresowania ofertą sprawia, że wiadomości są ignorowane lub trafiają do spamu. Niestety lista kontaktów wymaga mądrego zarządzania. Bez niego nie dojdziemy daleko.

Segmentacja kontaktów jest kluczowa

Istotnym jest, aby spośród posiadanych adresów mailowych wysyłać wyłącznie te, które pasują do profilu naszej działalności. Targetowanie odgrywa bardzo ważną rolę. Jeśli uda nam się posegregować bazę danych, to efektywność email marketingu wzrośnie. Odnotujemy większe zainteresowanie, które przekłada się na wyższy ruch na stronie. Większe zainteresowanie przekłada się na większe zyski. Wysiłek, jaki włożymy w segmentację kontaktów z pewnością szybko nam się zwróci. Warto więc wybrać takie narzędzie do prowadzenia email marketingu, w których zarządzanie bazą danych adresów oraz jej segmentacja jest prosta, wygodna i jednocześnie bogata w możliwości. Dobrym przykładem będzie tutaj aplikacja MailWizz oraz bardzo popularny w Polsce FreshMail. Wiele firm korzysta też z Sendy.

Ciekawe treści to konieczność

Niestety, jeśli wysyłane przez nas wiadomości będą nudne i nieinteresujące, to nikt nie będzie miał ochoty na ich odczytanie. Tytuł powinien przyciągać uwagę, tak aby odbiorca miał ochotę kliknąć na maila. Komunikat, jaki płynie z tytułu musi być jasny oraz zrozumiały. W kilku słowach musimy zaintrygować odbiorcę. Należy mieć świadomość, że w niemal każdej skrzynce mailowej znajduje się minimum kilka, a czasem kilkanaście konkurencyjnych ofert. Musimy pokonać konkurencję, gdyż w inny sposób nie zostaniemy zauważeni.

Personalizacja wiadomości a skuteczność mailingu

Dobrą praktyką jest również personalizacja wiadomości. Warto umieścić w temacie imię odbiorcy np. „Karol, sprawdź naszą nową promocję!”. Umieszczenie imienia i nazwiska to pewna nadgorliwość, która może przynieść odwrotne rezultaty do zamierzonych. Nierzadko odbiorca, który widzi wiadomość „Karol Nowak, sprawdź naszą nową promocja” decyduje się na wypisanie z bady kontaktowej. Musimy uważać, aby nie spłoszyć odbiorcy. Optymalna długość tematu to 25-50 znaków. Można umieścić w nim niewielki element graficzny np. emotikonę np. „Karol, marzysz o romantycznym weekendzie w SPA?♥”. Wszystko zależy od charakteru naszej działalności.

Uregulowane kwestie prawne

Email marketing pozwala na komunikację wyłącznie z osobami, które wyraziły na to zgodę. Oznacza to, że wysyłanie wiadomości osobom, które nie dały na to przyzwolenia, nigdy nie przyniesie oczekiwanych skutków. Działa to wręcz odwrotnie – odbiorca jest zirytowany, gdy zobaczy kolejną niechcianą reklamę. Można więc śmiało powiedzieć, że jest to anty-marketing, który przyniesie więcej strat, niż zysków.

Zgodność z RODO

W naszej bazie danych powinny być zgromadzone adresy, a także zgody do przetwarzania danych osobowych. Warto również skorzystać z opcji, która pozwala na kontrolę aktywności danego adresu mailowego. Zaoszczędzimy czas oraz pieniądze na wysyłanie wiadomości osobom, które nie są zainteresowane naszą ofertą. Unikniemy również rozsyłania maili na adresy, które zostały usunięte.

Lepsza jakość bazy z rejestracją double opt-in

Model double opt-in wymaga dwukrotnego zatwierdzenia zapisania się do bazy adresów. W pierwszej kolejności użytkownik zapisuje się do naszej bazy kontaktów (np. poprzez newsletter). Następnie musi wejść na swoją pocztę mailową, aby potwierdzić rejestrację. Oczywiście linki aktywacyjne mają zarówno swoich zwolenników, jak i przeciwników. Niektórzy są zdania, że jest to strata czasu, co tylko zniechęca odbiorcę. Jeśli jednak zależy nam na zbudowaniu wysokojakościowe listy kontaktów, to takie rozwiązanie będzie strzałem w dziesiątkę. Unikniemy wielu nieprzyjemnych sytuacji, które generują straty, a także sprawiają, że akcja marketingowa jest nieskuteczna.

Jak walczyć z filtrami anty-spamowymi?

Filtry spamu to spore zagrożenie dla email marketingu. Skanują one nie tylko IP, z którego wysyłane są wiadomości, ale również treść, nagłówek, grafiki itd. Musimy unikać najchętniej wykorzystywanych haseł reklamowych typu „zobacz to”, „otwórz szybko”. W tytule nie powinno znaleźć się zbyt dużo znaków interpunkcyjnych. Wielu osobom wydaje się, że jeśli coś będzie napisane wielkimi literami, to będzie bardziej widoczne. Nic bardziej mylnego – taka wiadomość może zostać uznana za spam. W wiadomości powinna przeważać treść, a nie grafika. Jeśli chcemy umieścić dodatkowe grafiki lub aplikacje, to powinniśmy skorzystać z opcji linkowania. Wiadomość nie może być zbyt ciężka, więc właśnie dlatego nie może zawierać ona dużej ilości elementów lub załączników. Przed wysłaniem powinniśmy przeprowadzić test antyspamowy. W sieci znajdziemy wiele darmowych narzędzi, które pomogą sprawdzić nam, czy nasza wiadomość jest skonstruowana poprawnie.

Jak badać skuteczność działań email marketingowych?

Email marketing możemy niezwykle szczegółowo kontrolować. Do dyspozycji mamy profesjonalne narzędzia pozwalające na optymalizację akcji promocyjnych. Mamy dostęp do szczegółowych danych oraz statystyk. Ponadto istnieje możliwość generowania raportów. Będziemy znać dokładną ilość kliknięć w wiadomość, czy też inne zachowania naszego odbiorcy. Wszystko po to, aby jeszcze lepiej dostosowywać treści do oczekiwań potencjalnych klientów.

Popularne narzędzia do email marketingu

Do najbardziej znanych narzędzi zalicza się MailWizz oraz FreshMail. Pierwsze z nich wymaga jedynie opłaty początkowej w wysokości 59 dolarów. Aktualizacje są w cenie. Natomiast jest to oprogramowanie, które instaluje się na własnym serwerze. Warto w tym celu posiadać serwer VPS, choć MailWizz powinien działać sprawnie nawet na zwykłym hostingu współdzielonym. W przypadku FreshMail opłaty naliczona są w zależności od stopnia wykorzystania (za każdy dodany adres lub wysłaną wiadomość). MailWizz, jak już wspomniałem, wymaga instalacji oraz konfiguracji na własnym serwerze. Możemy również skorzystać z serwera zewnętrznego Amazon SES, jednak wiąże się to z dodatkową opłatą. W przypadku FreshMail nie musimy martwić się o instalację, gdyż to narzędzie wykorzystuje wyłącznie serwery zewnętrzne.

MailWizz systematycznie uruchamia promocje na aplikację oraz dodatki do niej. Sprawdź aktualne kody rabatowe do MailWizz.