Prawda jest taka, że bez sponsoringu przez firmy wiele wydarzeń sportowych i kulturalnych nie mogłoby  mieć miejsca. Jednak czy przedsiębiorcom opłaca się taka działalność? A może nie czerpią z tego żadnych korzyści?

Relacja obustronna

Dla wielu inicjatyw nawet najdrobniejsza pomoc jest bardzo ważna. Potrzebują nie tylko środków finansowych, ale na przykład koszulek, materiałów promocyjnych lub jakichś sprzętów. Firmy mogą im naprawdę dużo zaoferować niewielkim nakładem własnym. W zamian zazwyczaj instytucje także mają coś do zaoferowania w ramach wdzięczności. Do tego ich zaangażowanie jest równie duże, co firmy.

Jeśli przedsiębiorca myśli, że sponsoring to „worek bez dna” i da się na tym jedynie stracić, a nie zyskać to się bardzo myli. Sponsoring to wiele korzyści nie tylko dla budżetu firmy, ale też jej wizerunku.

Dlaczego warto?

Wydarzenia sportowe, festyny, koncerty niszowych grup przede wszystkim zrzeszają ludzi, zapewniają im rozrywkę oraz moc pozytywnych doświadczeń, pozwalają na spędzenie czasu z rodziną, poczucie emocji. Każda firma chciałaby przecież kojarzyć się z tymi pozytywnymi wartościami, prawda?

O ile z pewnością większość z tych ludzi ominie wzrokiem i zbagatelizuje reklamę w Internecie, gazecie czy telewizji, tak na wydarzeniach przyjmie ją jako pozytywny sygnał, że przedsiębiorstwo ma misję, nie chce tylko zarabiać, ale także dać coś od siebie.

Sponsoring ma przede wszystkim ogromne znaczenie PRowe. Ludzie zapoznają się z nazwą firmy, jej logotypem, nieraz także produktami. Zaczynają się nimi interesować, powiadamiają o wydarzeniu oraz produktach znajomych, a to przekłada się w wielu przypadkach także na sprzedaż. Mamy chłopców grających w piłkę nożną chętniej wybiorą produkty marki, która sponsoruje ich drużynę, niż nieznaną, niekojarzącą się firmę. Nawet jeśli w grę wchodzą niuanse cenowe.

Do tego udowodniono, że firmy sponsorujące wydarzenia cieszą się większą przychylnością, lepszą opinią. Konsumenci chętniej wracają do produktów i chętniej o nich opowiadają. Zapamiętanie samego faktu istnienia danej firmy również jest niezwykle istotne.

Inicjatywy, mecze, festiwale są także często transmitowane w mediach. Zyskujemy więc pewnego rodzaju reklamę, jednak nie bezpośrednią, nie irytującą widza. Jeśli o zespole, który sponsorujemy będzie głośno jest ogromna szansa, że o naszej firmie również. Dzięki temu możemy zyskać nowe grupy odbiorców, o których wcześniej nawet nie myśleliśmy.

Sponsoring sportu

Firmy sponsorują naprawdę różne inicjatywy społeczne: maratony biegowe, zajęcia sportowe na świeżym powietrzu, pokazy kulinarne, festyny, festiwale muzyczne. Najważniejsze jest to, że mogą to robić nie tylko wielkie korporacje, ale także zupełnie nowe i małe działalności, które chcą zaistnieć.

Dobrym przykładem sponsoringu inicjatywy jest marka Ecoperla, która została oficjalnym sponsorem drużyny waterpolo, która w tym roku debiutuje w ekstraklasie. Drużyna nosi nazwę ECOPERLA Neptun Uniwersytet Łódzki.

To się opłaca!

Działania sponsoringowe dają ogromną satysfakcję, zwłaszcza jeżeli firma zauważa rozwój drużyny lub mnóstwo uśmiechniętych twarzy na występie zespołu, który daje swój pierwszy koncert. Nie da się dokładnie zmierzyć zasięgu czy też zainteresowania lub przełożenia na realną sprzedaż, jednak plusów jest naprawdę dużo i trzeba sobie zdawać z nich sprawę. Być może właśnie dlatego zainteresowanie sponsoringiem wśród firm wzrasta i coraz częściej się angażują.